SmertensavenyForfatter: Roar Sørensen

Tittel: Smertens aveny

Forlag: Commentum

Utgitt: 2013

Lest: Anmeldereksemplar fra forlaget.

Forlagets omtale:
Hva ønsker vi egentlig å vite om hverandre? Hva skjer hvis ingen er interessert i å etterforske et drap fordi den døde har levd et umoralsk liv? Hvor langt er vi villig til å gå for å avdekke sannheter? Når innehaveren av nattklubben Forbidden Pleasure, 68 år gamle norske Martin Werner, en morgen blir funnet drept i sitt luksuriøse hjem i gledesbyen Angeles City på Filippinene, er ikke det lokale politiet særlig interessert i å oppklare saken. Men løfte om penger fra Werners ekskone i Norge og med håp om en billett hjem til en livsviktig operasjon, begynner Stingo, norsk ekspolitimann bosatt på Filippinene, å grave i Angeles Citys brokete barmiljø for å finne drapsmannen. Når han tilslutt står ansikt til ansikt med Werners morder, blir han tvunget til å revurdere sine forestillinger om svik og sannhet, skyld og ansvar, frihet og tvang.

Roar Sørensen

Roar Sørensen

Forfatteren:
Roar Sørensen, forfatter og oversetter, er bosatt på Filippinene. Han har oversatt en betydelig mengde bøker, hovedsakelig amerikanske spenningsromaner. Han debuterte i 2009 med spenningsromanen Magellans kors, den første om Stingo. Boken er basert på faktiske hendelser.

SMERTENS AVENY:
Stingo er kallenavn på nordmannen Stein Inge Olsen, tidligere en dyktig politimann som etter sønnens død fikk sparken for fyllekjøring. Han er skilt og bosatt på Filippinene og var en god venn av den drepte Martin Werner. Stingo er hjertesyk, blakk og lei av livet. Da Werners Filippinske kone ringer for å fortelle at Werner er drept, er Stingo i ferd med å begå selvmord.

«Når man skulle brenne et krater i sitt eget hode, var det få revolvere som var mer effektive enn en Smith & Wesson 44 Magnum. Makeløs stoppkraft. Garantert dødelig. Revolveren skrapte mot tennene. Det hadde en søtlig lukt. Han viste ikke om det skyltes metallet, oljen eller gammelt kruttslam. Diameteren på munningen var så stor og siktet så massivt at han måtte gape mye høyere enn han hadde ventet; han hadde vært nødt til å vri løpet sidelengs for å få det inn. Han fokuserte blikket på den glinsende tønna. Den virket enorm. For at vinkelen skulle bli riktig, presset han skjeftet så langt ned mot brystet han kunne, helt til det føltes som fortennene skulle sprette ut. Selv om en brukte en magnumrevolver var det en fordel å vite litt om hjernens anatomi, kjenne til de sårbare stedene som hulrommene bak ørene, tinningene og den øvre delen av munnhulen – vite hvor man ikke burde treffe.»

Det er en rå, tøff historie, men også så mye mer enn bare en ny krim dette. Man blir trollbundet av historien og det blir vanskelig å legge fra seg boken. Den holdt meg våken. Plottet i boken er ytterst spennende og overraskende, og mange vil nok lese boken som en ren spenningsroman alene. Det som fanget meg, i tillegg til spenningen, var historien forfatteren forteller om livet i Angeles City. Sexturismen, salg av unge jenter, korrupsjon og svik. Men også om vennskap, ære og de vanskelige valg vi mennesker noen ganger må ta. Det er historien om enorm fattigdom og bunnløs fortvilelse, rus og overgrep. Historien om hvordan overgrep i ung alder påvirker mennesker senere i livet. Det er en verden så uendelig fjern fra vårt velorganisert samfunn her hjemme. Vi møter et samfunn helt uten våre velferdsgoder. En historie om mennesker, skjebner, tvang og overlevelse i en brutal verden.

Martin Werner blir beskyldt for å være en av de grusomme bakmennene, og for trafficking av en svært ung pike. Stingo kjenner vennen og setter alt inn på å renvaske ham. Det blir en vanskelig oppgave og forfatteren har spunnet et nett av intriger inn i handlingen, og ting er ofte ikke slik som de kan se ut.

”Det foregår slik, Mr. Olsen: Agenter rekrutterer unge jenter i provinsen. Foreldrene deres får penger. Når jentene kommer hit til byen, blir papirene deres forfalsket. Spesielt hvis de er under atten. Myndighetene gir dem ID-kort. Så begynner de å jobbe i barene. Her kommer menneskehandlere – kinesere og japanere. Ser de noen de liker, får foreldrene et bedre tilbud mot at de ikke etterlyser jenta eller varsler politiet. Jenta får pass og blir smuglet ut av landet. Alle pass er gyldige, ingen er forfalsket, men dokumentene som brukes for å skaffe dem, er sjelden ekte. Fødselsattester, dåpsattester, skatteattester, ID-kort, skolebevis, vitnemål og anbefalingsbrev – alt sånt lar seg lett forfalske. Mange mindreårige låner fødselsattester fra søsken eller venninner som er eldre. En femtenåring blir lett en attenåring, en sekstenåring blir lett en tjueåring. Et gatebarn blir lett en profesjonell sangerinne. Når passet er i orden, trengs bare en formell invitasjon, en kontrakt og nok penger til å dekke et opphold på tre måneder. Kina krever ikke engang visum fra filippinske statsborgere. Når jentene kommer fram og begynner å jobbe, arrangerer klubben proformaekteskap slik at de kan beholde dem i landet så lenge de vil – det siste er spesielt vanlig Japan. I tillegg har klubbeierne folk i immigrasjonsmyndighetene og fremmedpolitiet. Alt er godt organisert. Trafficking er i ferd med å bli mer lønnsomt enn narkotikasmugling og våpensalg. Du kan bare selge den samme narkotikaen en gang. Et barn, derimot, kan du selge tusenvis av ganger”.

Det er hjerteskjærende å tenke på at foreldre kan selge barna sine til en slik skjebne på grunn av fattigdom, sult og mangel på viktige medisiner. Det er dette innsynet fra virkeligheten i Angeles City som gjør at boken blir så ekte. Bakgrunnsarbeidet er imponerende og sannferdig beskrevet. Man tror på det. Mitt håp blir at de fleste foreldre der, ikke vet hvilken skjebne som venter barna deres. Og det selv om dette er en bok. Jeg får et håp basert på en handling som er funnet på av forfatteren. Det sier noe om hvor godt denne boken er skrevet.

Boken kan også betraktes som en crossover mellom flere sjangre. Den er både en krim, spenningsroman og en skjønnlitterær historie om fattigdom og nød. Og den er litt sånn at de som har lest så mange krimromaner at de blir litt detektiver selv, at de nesten kan «se» hva som kommer i handlingen blir overrasket. På genialt vis føres vi nemlig andre veier, i en handling vi kanskje trodde skulle dreie en bestemt vei.

MagellanskorsRoar Sørensen viser i denne boken at han er en fremragende forteller som behersker skrivekunsten til fulle. Innholdet er så godt formulert at man kan bli trollbundet av dem alene. Vi forstår hvorfor han er en av Norges fremste oversettere. Før jeg kunne anmelde Smertens aveny, så jeg meg nødt til også å lese Magellans kors. Ikke fordi jeg ikke kunne anmelde Smertens aveny som en enkeltstående bok. Men fordi denne dyktige forfatteren fortjener at jeg til fulle forstår hans forfatterskap, før jeg anmelder det han skriver.

Jeg anbefaler alle krimelskere å lese Smertens aveny. Dette er en ytterst velskrevet bok med nerve og ekte handling.

Om Brit Imeland

Bor på Tromøya utenfor Arendal med mann og tusenvis av bøker. Jobber på Durapart som er en flott arbeidsmarkedbedrift. Er utdannet Frisørmester, men sluttet p.g.a helseproblemer. Har også jobbet i reisebyrå og som vikarlærer på Yrkesskolen. Er også aktiv som sekretær ,studieleder og likemannskoordinator i LHL Arendal. Driver også med litt slektsgranskning. Jeg elsker å lese, favoritten er krim og historiske romaner, men leser alt .
Pin It

4 thoughts on “Smertens aveny

1. Pingback: Smertens aveny – anmeldelser | Roar Sørensen